آشنایی با بلوک هبلکس، آجر و گچ

۵ بازديد

بلوک هبلکس

بلوک هبلکس یا بلوک سیمانی هوادهی اتوکلاو شده، نوعی خاص از بلوک‌ها سیمانی هستند که وزنی بسیار سبک دارند و از آن‌ها برای ساخت دیوار یا سقف سازه‌ها استفاده می‌شود. دلیل خاص بودن بلوک هبلکس، وزن بسیار سبک آن در مقایسه با بلوک‌های سیمانی معمولی است. در ساخت این بلوک‌ها به آن‌ها هوا تزریق می‌شود، در نتیجه ساختار بلوک متخلخل است و وزن آن پایین است.

برای ساخت بلوک هبلکس از موادی مثل سیمان، ماسه، آهک، آب، سیلیس و پودر آلومینیوم استفاده می‌شود. این بلوک‌ها با ضخامت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که بسته به ضخامت، قیمت هبلکس متفاوت است. وجود هوا در بتن هبلکس به جز سبکی وزن، باعث شده که هبلکس در برابر گرما و صوت عایق باشد. 

از جمله ویژگی‌های بلوک هبلکس، به جز وزن سبک آن، می‌توان به سهولت اجرا، افزایش سرعت کار با آن و ابعاد مناسبش اشاره کرد. هم‌چنین برای اجرای بلوک هبلکس نیازی به ملات بنایی معمولی که برای آجرها یا دیگر مصالح استفاده می‌شود نیست، و آن‌ها را با چسب مخصوص هبلکس به هم می‌چسبانند. 

آجر

آجر از جمله مصالح ساختمانی پر استفاده است که عمدتا از آن برای ساخت دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود. برای چسباندن آجرها به یکدیگر از ملاتی سیمانی استفاده می کنند. آجرها بلوک‌هایی از جنس خاک رس هستند و انواع مختلفی دارند. قیمت آجر بر اساس کیفیت مواد اولیه به کار رفته در آن و نوعش متفاوت است. آجرها هم‌چنین در ابعاد متنوعی تولید می‌شوند که بسته به سایز آجر و نوع آن، کاربردشان متفاوت است.

برای ساخت آجر، ابتدا مواد خام مورد نیاز برای ساخت آن را (خاک رس، ماسه، فلدسپات، سنگ آهک و …) را استخراج و آماده می‌کنند. سپس این مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب و آن‌ها را قالب‌گیری می‌کنند. آجرهای قالب‌گیری شده یا در کوره و یا در مجاورت هوا خشک می‌شوند. در آخر نیز آجرهای به دست آمده انبار و آماده فروش یا مصرف می‌شوند.

برای این که بتوان از کیفیت آجرها اطمینان حاصل کرد، چند راه وجود دارد. اول اینکه آجرهای مرغوب در صورت برخورد با یکدیگر صدای زنگ می‌دهند. که این صدا ضامن توپر بودن آجر، مقاومت بالای آن و کم بودن میزان جذب آب توسط آجر است. یک آجر مرغوب در مقابل آتش و دمای بالا خمیری یا به اصطلاح آب نمی‌شود، در صورت ناخن کشیدن روی آن خش نمی‌افتد و رنگش در همه جا یکنواخت است.

گچ

گچ، که از سنگ‌های کربناته رسوبی و کلسیم سولفات به دست می‌آید، از مصالح ساختمانی است که در استحکام سازی سازه‌ها نقش دارد. در ساختمان سازی از گچ برای اندود کاری، سفید کاری، تمیز کاری، گچ بری، ساخت ملات‌های گچی، ساخت آجر گچ و ماسه و تهیه ورق‌های پیش ساخته‌ی گچی استفاده می‌کنند.

انواع گچ ساختمانی عبارتند از: گچ گیپتون که مقاومت و چسبندگی بالایی دارد و زمان گیرش آن هم بالاست؛ گچ عاج که دانه‌هایی نرم دارد؛ گچ مرمر که مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد؛ گچ سفید که مناسب سفیدکاری است؛ گچ ساتن که استحکام و مقاومت بالایی دارد و زمان گیرش آن پایین است؛ گچ سیوا که می‌توان آن را روی انواع سطوح گچی و سیمانی استفاده کرد و در برابر نیروهای فشاری و خمشی مقاومت خوبی دارد؛ و گچ توچال که کیفیت بسیار بالایی دارد و برای سفیدکاری استفاده می‌شود.

گچ‌ها نسبت به مصالح پودری دیگر زودگیر هستند، در زمان مخلوط شدن در آب حجمشان به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد، در برابر آتش مقاوم هستند و قیمت مناسبی ندارند. گچ‌ها به سرعت رطوبت را به خود جذب می‌کنند و به همین دلیل هم نباید به مقدار زیاد انبار شوند و در صورت انبار کردن باید به سرعت از آن‌ها استفاده کرد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.