اجزای سازنده بلوک سیمانی: سیمان و ماسه

۶ بازديد

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی از مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی است که از آن برای ساخت دیوار و سقف استفاده می‌شود. بلوک‌های سیمانی از آب، سیمان و سنگدانه ساخته می‌شوند که این سنگدانه‌ها هم می‌توانند صنعتی باشند و هم معدنی. بلوک‌های سیمانی در ابعاد و وزن‌های مختلفی تولید می‌شوند که همین عوامل بر قیمت بلوک سیمانی تاثیر می‌گذارند.

به بلوک‌های سیمانی که وزنی کمتر از 1700 کیلوگرم بر مترمکعب دارند، بلوک سیمانی سبک گفته می‌شود. اگر وزن بلوک سیمانی بین 1700 تا 2000 کیلوگرم بر مترمکعب باشد، آن بلوک جزو بلوک سیمانی نیمه سبک دسته بندی می‌شود. و در نهایت اگر وزن بلوک بیشتر از 2000 کیلوگرم بر مترمکعب باشد، بلوک سیمانی سنگین است.

بلوک‌های سیمانی سنگین یا دو سرشان باز است و یا یک سر بسته و یک سر باز. از این بلوک‌ها برای ساخت چاه، دیوارچینی باغ و دیوارچینی دیوارهای جانبی استفاده می‌کنند. بلوک‌های سیمانی سبک متخلخل هستند و در هنگام ساخت به آن‌ها هوا تزریق می‌کنند. همین کار هم باعث وزن کمتر این بلوک‌ها می‌شود. از بلوک سبک برای دیوارچینی دیوارهای غیرباربر، پر کردن کف، اجرای سقف و ایجاد شیب استفاده می‌کنند.

سیمان

از دیگر مصالح پر استفاده در صنعت ساخت و ساز سیمان است. کارخانجات تولید سیمان متعددی در ایران وجود دارند و سیمان هم خود انواع مختلفی دارد که قیمت سیمان امروز هر کارخانه بر اساس نوع آن متفاوت است. معمول‌ترین نوع سیمان، سیمان پرتلند است. سیمان‌ها تیپ‌های مختلفی دارند که زمان گیرش و مقاومت هر تیپ با دیگری متفاوت است. تیپ‌های سیمان را از 1 تا 5 دسته بندی می‌کنند که زمان گیرش سیمان تیپ 1 نسبت به دیگر تیپ‌ها بیشتر و برای سیمان تیپ 5 کمترین است.

برای این که از کیفیت سیمان مطمئن شد، باید در هنگام خرید آن به نکات متعددی توجه کرد. برای مثال نرمی سیمان نشانگر کیفیت خوب و مرغوب آن است و اگر سیمان زبر بود یعنی ناخالصی دارد. از تاریخ تولید سیمان نباید بیش از 3 ماه گذشته باشد. با این که پاکت‌های سیمان به نحوی است که کمترین رطوبتی به آن نفوذ کند، با این حال در طول زمان طولانی رطوبت به آن نفوذ کرده و سیمان کیفیت خود را از دست می‌دهد. سیمان نباید بوی خاک بدهد. سیمان مرغوب رنگ خاکستری مایل به سبز دارد.

ماسه

شن و ماسه از مصالح بسیار پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی هستند و از آن‌ها هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم (ساخت بلوک سیمانی) استفاده می‌شود. ماسه‌ها ذراتی ریزتر از شن هستند و ابعادی بین 0.063 تا 2 میلی‌متر دارند. قیمت ماسه بر اساس نوع آن، متفاوت است. ماسه‌ها می‌توانند یا به صورت مستقیم از طبیعت استخراج شوند، که به آن‌ها ماسه طبیعی می‌گویند؛ و یا از شکستن و خرد کردن سنگ‌های بزرگ کوه‌ها به دست می‌آیند، که به آن‌ها ماسه شکسته می‌گویند.

ماسه‌های طبیعی یا ماسه رودخانه‌ای هستند یا ماسه بادی. که ماسه‌های رودخانه‌ای همان طور که از اسمشان پیداست از بستر و ساحل رودخانه‌ها استخراج می‌شوند. و حاصل به هم خوردن و فرسایش سنگدانه‌هایی هستند که در مسیر رودخانه قرار داشته‌اند و آب آن‌ها را با خود شسته است. در مقابل ماسه بادی را باد حرکت داده و روی سنگ‌های دیگر کشیده و باعث فرسایش و به وجود آمدن آن شده است. ماسه بادی را در مناطقی مثل کویرها می‌توان یافت.

به جز ماسه طبیعی و شکسته نوع دیگری از ماسه‌ها وجود دارد که به آن‌ها ماسه شسته می‌گویند. در واقع ماسه شسته هم می‌تواند ماسه طبیعی باشد و هم می‌تواند ماسه شکسته باشد. ماسه‌های شسته بعد از فرآوری و دانه بندی مورد شستشو قرار می‌گیرند تا خاک و مواد اضافی آن‌ها گرفته شود. این کار باعث افزایش خواص آن‌ها و عملکرد ماسه در درگیری با سیمان می‌شود.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.